"Blondie" skapades av Chic Young under depressionens mörka dagar. Blondie själv framställdes som en nöjeslysten gold-digger ­ en fartfylld hjältinna med många kavaljerer, bland dem Dagobert, arvtagare till en blomstrande storkoncern. Med sin medfödda klantighet var Dagobert sällsynt oskicklig i rollen som friare. Och för att göra saken etter värre, motsatte sig hans förmögna och något förstockade föräldrar den, i deras ögon, opassande parbildningen.

"Blondie" hade kunnat försvinna ut i glömskan om det inte varit för ett kreativt genidrag: Paret blev verkligt kära i varandra. Dagobert trotsade sina föräldrar, hungerstrejkade i 28 dygn, gjordes arvlös - men gifte sig med sin Blondie i alla fall!

Bröllopet den 17 februari 1933 var utan tvekan årets mest uppmärksammade bröllop i Amerika det året! De unga tu lovade varandra att "leva på kärlek" och flyttade till ett modest hus i en förort, där de kämpade med räkningar, träffade grannar, grälade och försonades precis som miljontals andra par före dem.

 

  "Blondies" popularitet växte, så ock familjen Krikelin. En son, Putte (Alexander), föddes den 15 april 1934, och 1941 kom nästa barn, Cookie (Babsan), som fick sitt namn i en läsartävling. Närmare en halv miljon läsare skickade in namnförslag, trots att prissumman bara var futtiga 100 dollar!  

  "Blondie" har överlevt nästan sju decennier av krig och fred, blomstrande tider och depression, sexuell revolution och samhällsförändringar. Hur kommer det sig? Mat. Sömn. Arbete. Familj. Kärlek och skratt. Med dessa enkla men universella teman växte "Blondie" ur sitt ursprung som ungflicksromantisk och blev den mest lästa serien i seriernas historia.

I dag följer uppskattningsvis 250 miljoner läsare Krikelins älskvärda familjekomedi sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Serievännerna ser år ut och år in till att "Blondie" hamnar på listan över de fem populäraste serierna i läsarundersökningarna. Listan på tidningar som publicerar serien har stadigt blivit allt längre sedan "Blondie" dök upp första gången den 8 september 1930. Serien finns nu i över 2 000 tidningar i 55 länder och översätts till mer än 35 språk.

 Miljön må verka aldrig så amerikansk, men läsare världen över uttrycker ofta förvåning över att materialet inte är helt hemvävt. Spansktalande läsare, till exempel, får möta Pepita och Lorenzo och i Paris handlar det om familjen Dupont.  

  Seriens popularitet sträcker sig till platser så väsensskilda som Kuwait och Papua Nya Guinea.

Blondie har också fått en fenomenal exponering världen över, via böcker, radio, teve och film. Och "Dagobertmackan" har blivit ett kulinariskt (nåja!) begrepp.

 

  På ursprungsspråket har den till och med hamnat i uppslagsverken! Webster´s New World Dictionary beskriver en "Dagwood sandwich" som en "tjock smörgås med en uppsättning pålägg, ofta av till synes inkompatibla matvaror" ­ till exempel jordnötssmör, avokado, pepparrot och fisk! Och Blondie finns med på de frimärken som amerikanska posten gav ut med anledning av dagstidningsseriernas 100-årsjubileum.

Under ledning av upphovsmannens son, Dean Young, har serien fortsatt att anpassa sig till tidernas gång. Och trots att Dagobert en gång för länge sedan avstod från sitt miljonarv, har han hela tiden varit lycklig. Precis som Blondie. Och precis som miljoner och åter miljoner läsare.

 Läs mer om Blondies skapare: Dean Young och Denis Lebrun

  © 2002, King Features Syndicate Inc./distr. Bulls Press. Vid frågor kontakta kontakt@bulls.se